tirsdag 19. mars 2013

Barriers and Solutions

 Denne uken er det full fart på skolen i hele 3 fag på en gang. Jeg har skole hver dag i Climate change adaptation barriers and solutions fra 8 til 5 intensivt, har quiz i det ene faget mitt, og gruppemøte i det andre faget mitt. Men det er kjekt å ha mye å gjøre, litt stress er vel bare sunt. Så det er en oppgaveinnlevering hver dag denne uka. I intensivkurset mitt er vi bare tre stykker. De andre er fra Kenya og Guatemala, så det er veldig spennende når vi diskuterer. Alltid kjekt å høre historier fra andre kulturer og verdensdeler, spesielt når vi alle har et felles mål om klimaendringene. Det er definitivt forskjellige barrierer å tenke på når det gjelder klimaendringene, spesielt når det kommer til sosiale barrierer. I Norge er det allmennkunnskap at global oppvarming er fakta, men likevel er det vanskelig å endre folks livsstil og lage engasjement for forandringer. Spesielt fordi vi har det så flott i status quo. I uland der de direkte lever av naturressursene har de et sterkt ønske om å tilpasse seg til forandringene, men de har kanskje ikke mulighet til det fordi kapasiteten, kunnskapen eller de økonomiske kostnadene ikke er tilstede.

Mooloolaba beach begynner å se normal ut igjen etter stormene som har herjet. Erosjon av stranden etter flommen forårsaket utvanning av sand, men nå er den tilbake. På mange strender i Australia pumper de kronisk sand ut til strendene for å holde de slik de er nå. Et direkte resultat av ekstrem vær og klimaendringer. Det er naturlig at sand på strendene forflytter seg, men fordi menneskelig utbygging i kystområder hindrer dette, så er det ingen naturlig oppbygging av sandbanker lenger. Mye fordi vegetasjon ved strendene ikke finnes i like stor grad som før.
 Ikke hver dag man finner en panda på stranden i Australia.
 På søndag var det 32 grader, og jeg måtte kjøle meg ned med en iskrem.
 Fine gutten!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar