mandag 12. november 2012

Social and Economic Impact Assessment

Intensivkurset mitt er ganske så intensivt, så jeg er litt stressa denne uka. Det er så ekstremt vage retningslinjer for hvordan man gjør disse modellene vi lærer om, og jeg endte opp med å nilese om alle i går kveld. Læreren vår ga oss nemlig et potensielt prosjekt for en vindmøllepark før han i dag ga oss mer informasjon om hvordan vi skal vurdere de potensielle sosiale og økonomiske konsekvens utredningene for det. Så jeg ble utrolig forvirra. Men i dag skjønte jeg at det faktisk var intensjonen hans. Den skurken. Det var mange fortvilede fjes i klassen i dag. Jeg hadde selv skrevet ned 30 spørsmål om hva en konsekvens utredning muligens kunne innebære...Og gjett om jeg føler at jeg lærte mye i dag. Det gikk opp et lys for meg, og det er noe av det som er så kjekt med å studere. Så det jeg har skjønt er at de potensielle konsekvensene av å starte et prosjekt er gjøre en vurdering av dem i en Social and economic impact assessment. for deretter å lage en management plan på hvordan man kan redusere og unngå de negative konsekvensene. Deretter gjør man en stakeholder analysis. Så kan man starte en samfunnsengasjement plan hvis man vil endre folks oppfatning av en vindmøllepark. Har også skjønt at sosiale konsekvenser og folks oppfatning av ting ikke alltid er like lett å håndtere. For ikke å snakke om aldri-i-min-bakgård syndromet...Folk er jo stort sett for å redusere utslipp ved hjelp av fornybar energi, men ingen vil at det skal endre plassen de bor på. Så nå tar vi for oss en veldig dårlig Social and Economic impact assessment som er gjort, for å finne ting de ikke har implementert i denne. Og det er mange. Vi tar for oss de potensielle helsefarene ved disse, hva folks syn er, og hva tidligere studier sier om dem. også hvilke økonomiske kostnader helseproblemer som prosjektet kan ha. Og så en plan på hvordan man kan redusere eller unngå disse. Det er mange myter ute å går, men man må likevel ta hensyn til dem. Så i morgen har jeg presentasjon sammen med gruppa mi. TVi tvi!! Etter en lang dag på skolen så fant jeg denne, og jeg lo hele veien hjem fra skolen, før jeg dro på joggetur. Nå blir det øving resten av kvelden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar