søndag 26. august 2012

23 dager uten regn

Det er ingen gylden middelvei her paa solkysten. Enten regner det, eller saa er det nydelig solskinn, slik vi har hatt i det siste. Saa etter mye regn i hoest og oversvommelse, er det naa meldt toerketid i Australia. Bondene her er redde for at plantene deres ikke gror ordentlig og myndighetene melder skogbrannfare. Det gjoer det ikke mindre interessant at jeg studerer klimaforandringer i slike tider. Det er nemlig ekstremvaer med mye regn i perioder og ellers toerke og hoye temperaturer som meldes verden over. For oyeblikket skriver jeg oppgave om alge biodiesel, som er en mye mer miljovennlig og fremtidsrettet energi kilde enn dagens olje og gass. Jeg proever ogsaa aa skrive en daapstale til lille Erik fordi jeg er saa heldig aa faa vaere fadder, men det er litt vanskelig siden jeg ikke har saa mye erfaring fra taleskriving eller daap. I helgen skulle jeg bake boller, men jeg hadde ikke melk eller gjaer. Jeg er litt daarlig paa aa planlegge bakingen. Jeg fant en oppskrift uten melk, og brukte self-raising-flour (selv hevende mel), saa det ble utrolig nok veldig fine boller. Brunostene jeg fikk med Stian har jeg og Amelia spist opp for lenge siden, men det ble syltetoy og peanottsmor istedenfor.
Fredag morgen var jeg og Jess fra Australia paa lang fjelltur paa Kondalilla falls. Vi var ogsaa paa fjelltur forrige helg i Noosaville der jeg for foerste gang saa en vill Koala bjoern :)
Sondag var alle gatene langs Mooloolaba og Alexandra stengt paa grunn av Marathon. Saa gatene var fulle av spreke unge og gamle med joggesko. Her er det barne marathon i Alexandra.
Maatte vise brunfargen litt :)
Rachel som jeg bor sammen med var en begavet svommer i sine yngre dager, og har snakket lenge om aa dra paa Cotton Tree utendors svomming. Da jeg kom hjem fra joggetur loerdag morgen, saa dro jeg, Rachel og Sanna dit. Rachel spurtsvommet frem og tilbake i den raske loypen, mens jeg og Sanna saavidt holdt oss flytende mellom pensjonistene i sneile loypen. Men det var veldig koselig, for pensjonistene var veldig pratsomme og vi traff en gammel mann som baade hadde vaert i Sverige og Norge.
Saa naa sitter jeg paa biblioteket aa skriver oppgave og ordner litt forskjellig andre ting innimellom. I morgen blir det lang skoledag med gruppeprosjekt, og saa skal jeg paa jentebursdag etterpaa. Ellers blir det mange joggeturer paa stranden. Det er saa idyllisk aa bo paa en saa fin plass. Nydelig natur, musikk paa oerene og joggesko blir som meditasjon for meg. Jeg proever ogsaa aa gaa paa yoga en gang i uka, selv om det er litt mer stress siden jeg maa ta bussen opp og ned til universitetet. Skolen gaar veldig fint forelopig, men det blir travelt i september naar det foerste intensivkurset mitt starter. Savner dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar