søndag 25. mars 2012

Første intensivkurs i governance, engagement and capacity building unnagjort

Jeg sa til Linn før jeg dro til Australia at hvis ikke skolen var veldig bra og jeg følte at jeg lærte det jeg kom hit for så var det en mulighet for at jeg kom hjem igjen til sommeren. Etter første intensivkurs denne uken, så ser jeg nå at den muligheten er borte. Jeg har aldri lært så mye i noe klasserom før. Kanskje fordi temaet er akkurat det jeg har lyst å jobbe med i fremtiden.
Læreren min, Kate English, er ei utrolig dame. Hun er en amerikansk demokrat som har jobbet med Al Gore og Bill Clinton sine presidentvalg kampanjer. Den andre læreren min, Graham, er sønn av en Nobel Fredspris vinner. Så kvaliteten på skolen er på topp.
På onsdag var vi på klassetur til Sunshine Coast Council, hvor vi lærte om deres arbeid innen bevaring av australske naturressurser, endre lokal livsstil og bærekraftig utvikling. Jeg har også skrevet og presentert en oppgave om urban bærekraftighet der jeg tok for meg Ålesund´s potensiale for å være en pioneer innen ressurs og energi forvaltning og bærekraftig utvikling. Etter å ha funnet en del bakgrunnsinformasjon fant jeg ut at Ålesund er godt i gang med å gjennomføre planer for å bli en bærekraftig by. I tillegg har jeg og en brasiliansk jente som heter Marcela gjort en gruppeoppgave og presentasjon der vi laget en samfunns engasjement plan. Vi tok for oss studentbyen der jeg bor og fokuserte på avfallssortering og resirkulering. Her går nemlig alt i samme beholder. Flaske og boks pant finnes ikke og dere kan tenke dere hvor mye som kunne blitt resirkulert som går rett på søppelfyllingen. Så vi har tenkt å virkeliggjøre den neste semester for å få eierne av Unicentral til å tro på at vi som bor her vil benytte oss av tilbudet hvis vi får det i gang. Målet i seg selv er nemlig ikke bare å få resirkulering til Unicentral, men å skape en kultur for det. Hjemme i Norge har vi allerede det, og vi tar det for gitt å pante flasker i butikken og å avfallssortere, selv om det enda er potensiale for forbedring. Jeg legger ved en presentasjon her som jeg syns var veldig inspirerede som jeg fant på TED: ideas worth spreading.

http://www.ted.com/talks/lang/en/alex_steffen_sees_a_sustainable_future.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar