fredag 14. september 2012

Marine Resource Management

Etter ei lang uke med intesivkurs i marine resource management er jeg veldig fornøyd med innsatsen min. Jeg har skrevet en oppgave om villaks og lakse oppdrett sin innvirkning. Den handlet om villaks som er nær utryddning. Fordi oppdrettslaksen har blitt en ny art etter mange år i fangenskap og et selektivt utvalg av de største laksene er blitt gjort; de vokser fortere og er større enn villaksen. De har også flere sykdommer fordi de vokser så tett. Det hender ofte at disse rømmer, og man har sett en reduksjon av den mindre villaksen de siste årene. Nå finnes det bare 6 % villaks igjen i Norge. Jeg har også skrevet en oppgave, et brev til den australske fiskeriministeren, om en av verdens største trålere som var på vei mot australsk sjø. Det har vært tatt opp mye i nyhetene her i det siste, og mange er redd for at australsk sjø blir overfisket. Tenk at over 70 % av verdens hav er overfisket. Skremmende når man tenker på at verdens populasjon vokser hver dag og i 2050 kan vi være hele 9 billioner mennesker på denne planeten. Dermed er ressurs ledelse veldig viktig i fremtiden. Jeg har lært veldig mye i dette kurset. Jeg gjorde det også veldig bra på presentasjonene mine. Det ble lite søvn de siste nettene, så jeg er nå sengeliggende med feber. Men det er faktisk litt deilig. Jeg har en stor oppgave å skrive neste uke, så har vi ferie uken etter det. Da er planen å ligge på stranda, jogge og nyte livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar